Toeristen besteden 35% meer in Alkmaarse binnenstad

Het centrum van Alkmaar doet het goed als het gaat om bestedingen van toeristisch bezoekers. Uit de cijfers van Het Koopstromenonderzoek van I&O, dat in opdracht van de provincie Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is uitgevoerd, blijkt duidelijk dat zij niet alleen de kaasmarkt, maar ook de winkels weten te vinden.  

Dagjesmensen en buitenlandse gasten die het centrum bezoeken besteden ten opzichte van 2016 maar liefst 35% meer, met een totaal van € 15,1 miljoen. Daarmee doet Alkmaar qua groei het veel beter dan vergelijkbare steden als een Leiden, Dordrecht, Delft en Zaanstad.  

De toeristische bestedingen vormen 4% van de totaal van € 322,7 miljoen dat bij de detailhandel in het centrum van Alkmaar wordt uitgegeven. Hiermee zit de binnenstad net onder het gemiddelde van andere vergelijkbare steden en zijn er dus volop kansen voor de winkeliers. 

Eigen inwoners besteden rond 153 miljoen (47%) in het centrum en inwoners van omliggende gemeenten bijna 157 miljoen (49%). De laatste groep groeit het hardst en dan vooral op de aankoop van niet-dagelijkse artikelen. 

Alkmaar Marketing wil samen met het Alkmaars Bolwerk ondernemers ondersteunen om meer te profiteren van met name de toeristische bezoekersstroom. Dat gebeurt ondermeer door de winkeliers bekend te maken met de toeristische behoeften door het inzichtelijk maken van bijvoorbeeld de Duitse ‘customer journey’. Daarnaast wordt de AlkmaarPas vanaf dit jaar veel sterker neergezet als toeristenkaart, met name in de kustregio. Door deel te nemen aan de AlkmaarPas kunnen de ondernemers ook meer profiteren van de toeristische bestedingen. 

Voor meer informatie en achtergrond van het Koopstromenonderzoek kijk op www.kso2018.nl 

   

Blijf up to date over alles wat er te doen is in Alkmaar!

Wij zullen je e-mail adres alleen gebruiken voor onze maandelijkse nieuwsbrief.